عدالت adalet

عدالت adalet

جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری و روستایی بخش چهاردهم

764- مراحل مختلف تهیه طرح های هادی روستایی عبارتنداز؟

 مطالعات شناخت و ارزیابی وضع موجود: در این مرحله موقعیت روستا در واحد اداری سیاسی و حوزه نفوذ، وضعیت اقلیمی، جغرافیایی، جمعیت، خدمات رفاهی و زیربنایی، وضعیت اشتغال، فعالیت ها، مسکن و بافت روستا مورد بررسی قرار می گیرد.

 تعیین ضوابط و ارائه پیشنهادات در راستای اهداف طرح های هادی: این مرحله به تجزیه و تحلیل جمعیت، پیش بینی جمعیت آتی، امکانات بالقوه بالفعل اقتصادی، معیشتی و مشکلات موجود در خدمات عمومی و زیربنایی روستا، شبکه معابر و دسترسیهای پیاده و سواره، برای گسترش کالبدی بافت و سرانه های موجود و پیشنهادی و ضوابط ساخت و ساز در روستا می پردازد.

 ارائه طرح کاربری اراضی و محدوده توسعه کالبدی روستا و سایر نقشه های پیشنهادی: در این قسمت نحوه کاربری اراضی، استقرار فضاهای خدماتی و تأسیسات زیربنایی، نقشه شبکه معابر، جمع آوری و دفع آب های سطحی و الویت های اجرایی کوتاه مدت پروژه های اجرایی و ضوابط و مقررات اجرایی، نحوه استفاده از اراضی تهیه خواهد شد. آن بخش از موارد مندرج در طرح که باید به صورت نقشه ارائه شود. در قالب نقشه های 1:2.000 و 1:1.000 تهیه و پس از تصویب، ممهور به مهر و امضای شورای تصویب طرح ها می شود.

765- منظور از عدالت چیست؟ عدالت فضیلتی است مرتبط با نظم خوب و نظام مطلوب. عدالت در مفهوم عام خود، برای توصیف خصوصیات کلیت نظام جامعه به کار می رود.

766- در بحث از منشاء و ماهیت عدالت سه سنت فکری را می توان از یکدیگر بازشناخت که عبارتنداز؟

× سنت نگرش ارسطویی به عدالت: به این مفهوم که عدالت را در قالب مفهومی کلی تر درباره خیر مورد ارزیابی قرار می دهد. در این نگرش، انسان موجودی اجتماعی است و رستگاریش در اجتماع محقق می شود؛ بنابراین، عدالت کیفیتی جمعی دارد.

× سنت فردباروانه جان لاک: لاک عدالت را با هیچ مفهوم کلی تر از خیر (خیر جمعی) پیوند نمی زند. او عدالت را اساساً در محافظت از حقوق ذاتی فرد می بیند در این نگرش جوهر عدالت محافظت از حریم فرد در برابر هرگونه تعدی است. دفاع از مالکیت فرد شامل   (جان، مال و آزادی) جزء اصلی دفاع از این حریم است.

× سنت فکری لیبرال دموکراتیک: این سنت در میانه این دو سنت فکری قرار دارد. و عدالت مورد نظر آنها عدالت توزیعی است.

767- سابقه جنبش عدالت زیست محیطی به شکل مدرن، اغلب به کتاب « بهار ساکت » نوشته راشل کارسون باز می گردد.

768- تخلیه پسماندهای زیانبار مسئله ای بود که فعلاً جنبش عدالت زیست محیطی نخستین حرکت های خود را گرد آن قرار داده اند.

769- عدالت جنبش محیطی آغاز حرکت خود را از وضعیت کدام شهر آغاز کرد؟ شهرستان وارن در کارولینای شمالی

770- اولین قوانین کلی مربوط به آبادانی و عمران روستایی با عنوان « قانون کدخدایی دهات» در چه سالی به تصویب رسید؟ در سال 1316

771- از جمله نهادهایی که پس از جنگ جهانی دوم، در زمینه عمران و آبادانی روستایی در ایران شروع به کار کرد کدام نهاد بود؟ بنیاد خاور نزدیک

772- در کدام سال « اداره کل ترویج خانه داری » از وزارت کشاورزی منفک و به وزارت جدید مسکن و آبادانی انتقال یافت؟ سال 1346

773- جهاد سازندگی در چه سالی تأسیس شد؟ سال 1358

774- از جمله نخستین و مهم ترین برنامه های جهادسازندگی برای توجه هدفمند به عمران و توسعه روستایی چه بوده است؟ بهسازی روستایی

775- طرح بهسازی چیست؟ طرح بهسازی به عنوان طرح جامعی تعریف شده بود که ضمن انجام بررسی های اقتصادی و اجتماعی در سطح دهستان و روستاهای حوزه نفوذ با محوریت مرکز دهستان یا روستاهای مرکزی، به امر سطح بندی خدمات، اعم از خدمات اجتماعی و زیربنایی در سطح دهستان و یا حوزه نفوذ پرداخته و در نهایت به تهیه طرح هادی روستایی مرکزی منجر می شود.

776- از مصداق های فناوری در دوران باستان بوده است؟ فوت کوزه گری

777- فانسوا پرو نظریه خود را در سال 1955 میلادی، قطب رشد خوانده بود ولی در سال 1988 میلادی به « قطب توسعه » تغییر نام داد.

778- کارآفرینی چیست؟ فرآیند بسیج منابع برای بِراه انداختن کسب و کار جدید و تولید محصول یا خدمات جدید که با خطر از دست دادن سرمایه همراه است

779- اولین کسی که بر نقش حیاتی کارآفرینان در بسیج منابع اقتصادی براساس اصول بهره وری تأکید کرد؟ ژان باتیست سی

780- چه کسی را پدر کارآفرینی می دانند؟ ژوزف شومپیتر

781- علت توسعه کشورهایی همچون آمریکا، آلمان و ژاپن از لحاظ صنعتی چیست؟ کارآفرینی

782- کارافرینی را به دو دسته به شرح ذیل تقسیم می کنند؟

E کارآفرینی فردی مستقل

E کارآفرینی سازمانی یا درون سازمانی

783- قانون کدخدایان به نام « قانون کدخدایی » در چه سالی به تصویب رسید؟ در سال 1314

784- طبق قانون تشکیلات ایالتی و ولایتی سلسله مراتب حکومتی چگونه بود؟

 حاکم

 نایب الحکومه

 اداره نظمیه شهری و بلوکی

 کدخدا

785- از سال 1354، وزارت تعاون و امور روستا موضوع کدخدایی را با عنوان « دهبان » مطرح نمود.

786- دهبان چه کسی بود؟ دهبان فردی بود که امور اجرایی را در سطح ده بر عهده داشت. شرایط لازم برای این شغل عبارت بود از : بین 22 تا 60 سال سن، سواد خواندن و نوشتن، عدم اشتهار به فساد اخلاقی. دهبان به انتخاب انجمن ده و تأیید بخشدار و حکم فرماندار منصوب می شد.

787- یکی از مشکلات اساسی و بنیادی کشاورزی ایران چیست؟ کمبود آب

788- بنابر حدیثی مردم در سه چیز شکریک هستند که عبارتنداز؟ آب، آتش و علف بیابان

789- آب در ایران در چه سالی ملی شد؟ سال 1346

790- حقوق آبیاری و قنات تا دوره های اخیر توسط مواد قانون مدنی و قانون مربوط به قنوات 1309 حل و فصل می شد.

791- در نظام سنتی بهره برداری از آب و آبیاری، واحدهای تقسیم آب در سه گروه دسته بندی می شدند که عبارتنداز؟

 واحدهای زمینی (سطحی): در این تقسیم بندی آب بر مبنای مساحت زمین تقسیم می شود. مانند سپید رود

 واحدهای حجمی: توزیع آب بر حسب میزان برآورد منبع برحسب حجم و تعداد بهره برداری و سطح اراضی مزروعی انجام می گیرد مانند حبله رود

 واحدهای زمان یا مدار گردش آب: آب برحسب واحد زمانی تقسیم می شود. استفاده از این شیوه، به ویژه در مناطق خشک و کم آب، در گروههای هم آب متداول است.

792- منظور از گونه شناسی چیست؟ واژه گونه را می توان به گروهی خاص با یک ویژگی یا مشخصه نسبت داد.

793- منظور از سیما شناسی (مورفولوژی) چیست؟ مورفولوژی ناظر بر چگونگی شکل محیط مصنوع است و در قالب آثار منفرد، به تفصیل صوری آنها می پردازد.

794- منظور از مکان شناسی (توپولوژی) چیست؟ توپولوژی با نظم فضایی مرتبط است و تبیین آرایش فضایی پدیده های معماری بر عهده دارد.

795- مباشر که بود؟ کسی که در نظام سنتی امور ارباب را انجام می داد و بر حفظ منافع او در روستا نظارت داشت.

796- نحوه ادارة روستا قبل از مشروطیت به این گونه بود که مالکان غایب و حاضر از طریق مباشران خود یا رأساً با انتصاب کدخدایان، امور مختلف روستا را اداره می کردند.

797- منظور از محیط زیست چیست؟ تمام عرصه های پیرامونی حیات شامل زمین، هوا و آب که افراد انسانی، گیاهان و جانوران در آن زندگی می کنند.

798- لایحه « تشکیل انجمن ده » در شهریور ماه سال 1342 تصویب شد. انجمن ده دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بود. و در همه دهات متشکل از 5 نفر با رأی اکثریت مردم برای مدت 3 سال تعیین می شدند. در سال 1353 قانون انجمن ده لغو شد و به جای آن قانون « انجمن ده و دهبانی » تصویب شد.

799- انجمن ده 2% از عواید فروش کلیه محصولات کشاورزی و غیره را در ده تحصیل می کرد و صرف مخارج ده می نمود.

800- قانون « تشکیل خانه انصاف » در سال 1344 تصویب و در سال 1348 اصلاحاتی در آن صورت گرفت که به منظور رسیدگی و حل اختلافات میان ساکنان روستاها از سوی وزارت دادگستری تشکیل شد. اعضای این نهاد 5 نفر از معتمدان روستا بودن که 3 نفر اعضاء اصلی و 2 نفر اعضائ علی البدل بودند و برای مدت 3 سال انتخاب می شدند.

801- قانون « تشکیل خانه فرهنگ روستایی » در سال 1347 تشکیل شد خانه فرهنگ روستایی از جمله سازمان های بود که می توانست در افزایش معلومات زارعان و دیگر گروه ها در جامعه روستایی در زمینه های مختلف مؤثر واقع شود.

802- قانون « تأسیس دهیاری » در سال 1377 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از دو سال در سال 1380 اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاریها به تصویب هئیت وزیران رسید.

803- مراکز خدمات کشاورزی که در مرکز دهستان ایجاد شد در چه سالی به تصویب رسید؟ سال 1359

804- کار تشکیل تعاونیهای روستایی با تشکیل صندوق های تعاون در سال 1325 در مراکز بخشها آغاز شد.

805- مردم سالاری چیست؟ مردم سالاری نظامی حکومتی است که در آن افراد به طور برابر، از حق شرکت در اداره جامعه، از جمله تصویب قوانین و تعیین خط مشی همگانی، برخوردارند.

806- مردم سالاری انواع گوناگونی دارد در وهلة نخست مردم سالاری را می توان به مردم سالاری مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کرد.

807- مردم سالاری های که اکنون در پهنه جهان وجود دارند از کدام نوع هستند؟ مردم سالاری غیرمستقیم یا مردمسالاری نمایندگی

808- منظور از مردم سالاری نمایندگی چیست؟ در مردم سالاری نمایندگی به جای مردم، نمایندگان منتخب آنها کار تصمیم سازیهای سیاسی، قانونگذاری و اداره امور همگانی را انجام می دهند. در این مردم سالاریها مردم به هنگام تأسیس نظام، در ساختمان آن مشارکت دارند ولی بعد از تأسیس نظام، کار حکمروایی را از طریق نمایندگان خود در مجلس های قانونگذاری و انتخاب مسئولان درجه اول مجریه انجام می دهند.

809- منظور از مردم سالاری مشارکتی چیست؟ مردمسالاری مشارکتی معطوف به شکلهایی از نظام مردمسالاری است که در آن مشارکت مردم تا حد ممکن به صورت مستقیم باشد و مردم نه به طور منفعل، بلکه به طور فعال در حکمروایی شرکت داشته باشند. در سوئیس رویه ای معمول است که مردم می توانند خواهان همه پرسی برای اصلاح قانون ها با رأی مستقیم خود شوند.

810- منظور از سوسیال دموکراسی چیست؟ سوسیال دموکراسی به معنی جستجوی هدف های سوسیالیستی با ابزار مردم سالارانه است. سوسیال دموکراسی در تجربه تاریخی، بیشتر تلاش برای کسب و حفظ یک اکثریت در رقابت های سیاسی برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی و نهادهای اجتماعی به منظور مقابله با بی عدالتها و کاستن از نابرابریها بوده اند.

811- لیبرال دموکرات ها طرفدار کدام مردمسالاری هستند؟ مردم سالاری نمایندگی

812- در میان انواع مردم سالاری، مردم سالاری مشارکتی متضمن توازن اخلاقی مناسب تری بین انسان و محیط است.

813- مدل مرکز پیرامون چیست؟ مدلی برای تبیین نحوه پراکنش فضایی فعالیت انسانی برمبنای توزیع ناهمگون قدرت از نظر اقتصاد، اجتماع و سیاست.

814- اساس مدل مرکز و پیرامون بر نظریه های وابستگی و به ویژه نظریات پربیش دربارة توسعه نیافتگی کشورهای جهان سوم، با تأکید بر ابعاد فضایی رابطه مرکز و پیرامون استوار است.

ادامه مطلب در بخش پانزدهم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM